Hoe maak je anderen enthousiast over jouw idee, product of bedrijf? Amerikanen beheersen de kunst van het verkopen als geen ander. Pitch-adviseurs spijkeren Europese en Aziatische ondernemers bij.
Vanaf de lagere school krijgen Amerikaanse kinderen de kunst van het verkopen met de paplepel ingegoten. Wat zijn je sterke punten? En hoe breng je die in een pakkend, enthousiasmerend praatje voor het voetlicht?
De Amerikaanse stijl trekt steeds meer belangstelling van Europese en Aziatische ondernemers, die hun ideeën willen ‘pitchen’, zo schetst zakenkrant The Wall Street Journal in een reportage.
Voor buitenlanders die zaken willen doen in de VS is het belangrijk dat ze potentiële Amerikaanse investeerders en klanten weten te boeien. Maar ook in Europa doet bijvoorbeeld de Amerikaanse tactiek opgeld bij presentaties van jonge techbedrijven, onder meer in Berlijn.
Kneepjes van het vak
Zogenoemde ‘Pitch Docters’ leren Europeanen en Aziaten voor bedragen van duizend tot vierduizend euro per sessie de kneepjes van het vak, signaleert de WSJ. Onder meer Freena Eijffinger, baas van de Nederlandse softwaremaker Autitouch, profiteerde hiervan.
Autitouch maakt software die medici helpt bij diagnoses voor autisme. Een Amerikaanse pitchcoach die in Amsterdam werkt, hoorde van Eijffinger dat die zelf een autistische broer had, en suggereerde juist dat gegeven in presentaties te gebruiken, zo schetst de zakenkrant.
Publiek raken
Want daar draait het veelal om bij de Amerikaanse pitchstijl: zorg dat je je publiek weet te raken. Hieronder een samenvatting van enkele belangrijke tips van Amerikaanse pitch-specialisten.
1) Storytelling
Maak van je presentatie een verhaal met een aansprekend plot. Voor de hand liggend thema: hoe de 'hoofdpersoon' geconfronteerd werd met een lastige uitdaging en erin slaagde tegenslagen te overwinnen. Vaak makkelijk in te vullen voor startups.
2) Gevoel
Verwerk persoonlijke elementen in je verhaal om het emotioneel interessanter te maken.
3) Marktkans
Wees duidelijk over de wijze waarop jouw product in een marktbehoefte voorziet
4) Product als oplossing
Benadruk de sterke kanten van je bedrijf en je product en wees daarbij niet bescheiden.
5) Entertainment
Let ook op de boodschap die je met je kleding en woordgebruik afgeeft. Als je als startup de ongedwongen, dynamische bedrijfscultuur wilt benadrukken, dan geen voorspelbare stropdas en slaapverwekkend jargon. Modelvoorbeelden genoeg: van Steve Jobs tot Mark Zuckerberg.